Thursday, February 10, 2011

DaRi BuaiAn HiNgGa Ke LianG LaHaD





Salam bagimu wahai teman,

Confucius, ahli falsafah China mengatakan: 
"Kebodohan adalah malam fikiran, tapi malam tanpa bulan atau bintang."

Jika kebodohan adalah malam, maka pengetahuan adalah cahaya! Islam berdiri melawan kebodohan dan menggalakkan kaum muslimin untuk belajar selama mereka hidup. Belajar dalam Islam adalah kewajipan setiap orang, muslim dan wanita, dan itu dianggap sebagai salah satu jenis ibadah: muslim yang dihargai oleh Allah kerana semua usahanya untuk belajar dan mengajar orang lain.



Nabi Muhammad (saw) menggalakkan pengikutnya dan semua muslim untuk belajar. Belajar untuk tahu diri, dan belajar untuk mengenal Tuhan, dan belajar untuk berjaya dalam kehidupan ini dan akhirat.


antara ucapan-Nya:


"Untuk menghabiskan lebih banyak masa untuk belajar lebih baik daripada menghabiskan lebih banyak masa berdoa, sokongan dari agama adalah pantang. Lebih baik untuk mengajar pengetahuan satu jam di malam hari daripada berdoa sepanjang malam .."

"Barangsiapa mencari pengetahuan dan mencari, akan mendapatkan dua penghargaan; salah satunya hadiah untuk menginginkan itu, dan yang lain untuk mencapai itu, kerana itu, bahkan jika ia tidak mencapai itu, baginya adalah satu pahala."

"Dia yang tahu diri sendiri, mengenal Allah."

"Tinta seorang sarjana lebih suci daripada darah seorang syuhada"

"Belajarlah untuk mengenal diri sendiri."

"Siapa yg mengetahui?? Mereka ialah orang yg mengamalkan apa yg telah dipelajari."

Sebuah pepatah Arab kuno mengatakan: "Carilah ilmu dari buaian hingga ke liang lahad." Jadi, saudara-saudari sekalian, seperti yang korang lihat, pengetahuan adalah cahaya dan kebodohan adalah kegelapan. jadi mari kita tinggal dalam terang dan belajar paling kurang pown satu perkara baru setiap hari.


(p/s: nampak gayenye, tiap2 hari ar aku kene carik bende baru untuk dipelajari pas nie...hehehe)




[n_n]...[>_<]...[0_o]...[T_T]...[~_~]

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget