Thursday, February 10, 2011

BuMi KiTa......SaTU-satUnye!!!



Assalamualaikum  [Salami sejahtera ke atas kamu],


Nabi Muhammad (saw) menekankan kepentingan Al-Quran tentang melayan bumi sebagai amanah, dan manusia sebagai wali ... Nabi Muhammad (saw) mengajar untuk menghormati dan bertanggungjawab terhadap persekitaran dalam kalangan teman-temannya. Dia menggalakkan pemuliharaan air, memerintahkan mereka untuk tidak membazir, walaupon jika mereka tinggal di samping sungai yang mengalir, dan menetapkan pentingnya menjaga tempat umum dengan rapi: "Salah satu cabang iman adalah untuk membuang sampah dari jalan," katanya.

Hari ini, kita digalakkan untuk mengitar semula, menjimatkan, dan menjage dunia sekitar kite. Jika Muhammad (saw) di sini hari ini, dia akan menyuarakan keprihatinan ekologi yang sama seperti yg telah dia lakukan lebih dari 1,400 tahun yang lalu. Kempen "menanam pokok" baru2 ini mmg bertepatan dengan wasikah Mohammed. Dia juga menetapkan penanaman pohon dan belukar kurma ...

teladan Nabi Muhammad mempelopori tindakan Environmentalism sepanjang sejarah: Menteri Ottoman menasihati Sultan pada kedua-dua masalah sosial dan persekitaran. Seorang jurutera dan arkitek yang inovatif , yg hidup ketika Empayar Uthmaniyyah, Sinan, mencipta kaedah kitar semula abad keenam belas:  Asap yg keluar daripada lilin dan lampu minyak yg banyak di Masjid Süleymaniye di Istanbul disalurkan ke dalam ruangan berasingan dan jelaga digunakan sebagai dakwat untuk ditulis. Ketika Islam di Sepanyol, pemuliharaan air adalah suatu rutin , di mana air hujan akan dikumpulkan daripada atap-berjubin seramik dan akan melalui sistem perpaipan ke tangki air bawah tanah untuk simpanan.

Muslim [dan orang yg mencintai dan menyayangi  bumi] harus mengikuti teladan Nabi Muhammad dalam melindungi alam sekitar. Bumi adalah sebahagian daripada kehidupan kita dan ianya sangat penting. Kebanyakan daripade kita x pernah pown terpikir nak cemarkan badan kite sendiri, namun kita mencemar planet kita dengan penyalahgunaan dan penggunaan berlebihan sumber alam kita. Sebagai individu yang bertanggungjawab kita haruslah sekurang-kurangnya buat apa yang kite boleh untuk membantu mengurangkan, menggunakan semula, dan mengitar semula apa yang kita ade sebagai langkah pertama.


Kita tidak boleh dipersalahkan sepenuhnya. Kita mewarisi Bumi yg telah tercemar, tapi kita boleh buat sesuatu untuk memastikan bahawa anak-anak kita membesar di sebuah planet yg bersih, aman daripada tindakan diri kita sendiri. Jangan biarkan org laen pergi dengan mengatakan "apa yang boleh aku buat??, aku nie sorang jer...bukannye effect sangat pown". Setiap orang boleh memberi impak yg besar, dan korang pown boleh mempengaruhi orang lain untuk melakukan perkara yg same.


(p/s: Kitar semule pown bole buat jadi kaye tau......kalo korang jual barang cam plastik ngan tin mcm aku, ade gak duet poket...hahaha)





[n_n]...[>_<]...[0_o]...[T_T]...[~_~]

No comments:

Post a Comment